Tā nu reiz dzīvojam – lietas, ar kurām aizraujas vien entuziasti, kuru ikdienas uzkabē kabatas formāta lodāmurs ir tikpat neiztrūkstošs elements, kā biezas brilles, vilnas zeķes un sandales (joks, protams), kā pēc burvju mājiena pēkšņi interesē it visus. Patiesībā, nekādas burvestības jau tur nav – par šo brīnumu jāpateicas tehnoloģiju attīstībai.

Es neesmu karotājs, es esmu kamera!

Lai arī pirmā asociācija, kas rodas, izdzirdot vārdu drons, iespējams, saistīta ar militārajiem droniem – augsti tehnoloģiskiem, salīdzinoši nelielo izmēru un jaudīgā bruņojuma dēļ grūti pamanāmiem un bīstamiem ieročiem, mūsu – parasto cilvēku – dronam ar tiem nav vairāk kopīga, kā zemenei ar kartupeli. No izmantoto tehnoloģiju viedokļa, mūs interesējošie droni nebūt nav vienkāršotas militāro dronu versijas ar izrautu indes dzeloni, bet gan lidojošs viedtālrunis. Jā, jā – tieši viedtālruņu straujā attīstība – niecīgās mikroshēmās iebūvētie akselerometri, žiroskopi, barometri, magnetometri, navigācijas sistēmas sensori, miniatūri kontrolieri un veiktspējīgi, bet kompakti un energotaupīgi procesori ir tas priekšnoteikums, kas bija nepieciešams, lai varētu rasties civilie droni.
Otrs priekšnoteikums ir drona vadības un lidošanas principu atklāšana – šķiet pat dīvaini, bet to, kā, mainot četru rotoru griešanās ātrumu, var likt lidaparātam mainīt atrašanās vietu telpā, vairākas pētnieku grupas atklāja pavisam nesen – ap 2005. gadu. Šie pētījumi ļāva radīt lidaparātus, kuri ir vadāmi daudz vienkāršāk par tradicionālajiem helikopteru vai lidmašīnu modeļiem, tik vienkārši, ka to, bez mazākā pārspīlējuma, spēj jebkurš no mums.
Protams, ka, kamēr vien runa nav par rotaļlietu vai sacīkšu dronu, tas, ko mēs prasām no drona, ir kamera. Kamera, kuru var vienkārši un droši vadīt pa gaisu, uzņemot selfijus, fremdijus un nobodijus rakursos, kādi mums, pa zemi staigājošajiem, citādi nav pieejami. Nu, un skaidra lieta, mēs vēlamies, lai kameras veikums ļautu ērgļa lepnumā rādīt uzņemtās bildes un video arī savā jaunajā UHD televizorā.

Kam lai sēžu kamanās?

Ja uzmetam aci piedāvājumam, redzam, ka izvēli nosaka trīs lietas: tas, cik daudz naudas esam gatavi palaist gaisā, tas, cik augstas ir mūsu prasības pret iegūto foto un video materiālu, un tas, cik lielu vai mazu somu esam gatavi nēsāt līdzi.
Neapšaubāmi, populārākie ir Ķīnas Da-Jiang Innovations (DJI) ražotie bezpilota lidaparāti un, jāsaka, ka smagā popularitātes nasta nav nākusi nepelnīti – šīs ir patiešām labi nostrādātas ierīces ar augstas kvalitātes programmatūru.
Tiem, kam labāk patīk iet savu ceļu, iesakām apsvērt mūsu pašu AirDog, kurš piedāvā dronu pasaulē reti sastopamu funkciju kopumu un īpaši ieteicams aktīvā dzīvesveida kopējiem, kuri savas aktivitātes vēlas iemūžināt bez citu palīdzības.

Tātad, īsā drona iegādes recepte:

  • Ja vēlamies maksimālu foto un video kvalitāti un augsti tehnoloģisku ierīci ar stabilu lidojumu – ķeram DJI Phantom 4 Pro vai, ja vēlamies viedtālruņa vai planšetes ekrāna vietā izmantot pulti ar jau pieliktu ekrānu – Phantom 4 Pro+;
  • ja esam gatavi ziedot mazliet attēla kvalitātes un maināmu diafragmu par labu kompaktam izmēram – skatāmies DJI Mavic Pro virzienā;
  • ja esam gatavi mazliet piekāpties izmantotajās pārraides tehnoloģijās, bet iegūt vēl kompaktāku dronu un zemāku cenu – ņemam visjaunāko DJI ģimenes locekli – Mavic Air;
  • ja skatāmies vairāk selfiju, ne augstās foto un video mākslas virzienā, varam upurēt vienu no kameras stabilizācijas virzieniem un samierināties ar Full HD, bet iegūt viegli vadāmu un uzticamu rokas putnu par samērīgu cenu– DJI Spark;
  • ja gribam slīpēt savas pilota prasmes, neapdraudot ne sevi, ne apkārtējos, tiekam cauri pa lēto – DJI Tello;
  • ja esam moto-velo-slēpju-dēļu-kaitu nekronētais karalis ar vēlmi savu aizraušanos piefiksēt, lai parādītu citiem vai pilnveidotos pats – lūdzu, tavs uzticamais AirDog;
  • ja no visām lidojošajām, peldošajām un braucošajām kamerām vienmēr izvēlamies GoPro – aktīvā dzīvesveida kameru pionieri – meklējam GoPro Karma.

Ar jokiem joku nav – maza, draudzīga piebilde nobeigumam

Droni ir augsti tehnoloģiskas ierīces un, ja lietojam tos, sekojot instrukcijām un veselajam saprātam, lidot ir ne tikai viegli, bet arī droši – vienmēr pārliecinieties par ierīces gatavību lidojumam – drona, pults un telefona/planšetes akumulatora uzlādes līmeņiem, GPS/GLONASS signāla esamību, pareizi piestiprinātiem propelleriem, korekti noteiktu mājas punktu, ar rezervi iestatītu automātiskās atgriešanās augstumu, u.tml.;

  • novērtējam meteoroloģiskos apstākļus – diennakts laiku, temperatūru, vēja virzienu un stiprumu, nokrišņu iespējamību u.c. faktorus;
  • pārliecinoši lielākā daļa no dronu avārijām ir nevis ierīces tehnisko problēmu, bet gan cilvēciskā faktora izraisītas – vienmēr pirmajā vietā stādām drošības apsvērumus un akli nepaļaujamies uz automātisku šķēršļu atpazīšanu. Iemācāmies pilotēt arī ar atslēgtiem pozīcijas un augstuma sensoriem;
  • lidošana telpās prasa ievērojami augstākas pilota prasmes – nekādā gadījumā nemēģinām pirmo lidojumu veikt telpās;
  • ievērojam drošības noteikumus, respektējam saistošos likumdošanas aktus, ņemot līdzi dronu ceļojumos, izpētām noteikumus arī valstīs, kuras apmeklējam, kā arī izmantoto aviokompāniju noteikumus par drošu akumulatoru pārvadāšanu.
Šobrīd nav komentāru

E-pasts netiks publicēts