Pirmais jautājums, kas nāk prātā, apsverot sporta pulksteņa iegādi – kāds ir tā iegādes mērķis? Vai tā ir sekošana trendam, vai arī es to izmantošu ikdienā, lai skaitītu noietos soļus un sadedzinātas kalorijas? Vai arī es plānoju pievērsties aktīvam dzīvesveidam, noskriet savu pirmo maratonu, pusmaratonu, 5km, 10km? Varbūt es esmu jau diezgan labs sportists, un mans mērķis ir uzlabot savus rezultātus vēl vairāk: skriet tālāk un ātrāk, skriet kalnos, braukt ar divriteni, labi peldēt un piedalīties citās sporta aktivitātēs? Zemāk ir minēti 10 punkti, kam noteikti jāpievērš uzmanība, izvēloties sporta pulksteni.

Ūdensizturība

Šodien gandrīz visi ražotāji piedāvā ūdensizturīgus pulksteņus, tomēr ir lietas, kam būtu jāpievērš uzmanība: cik lielu un cik ilgu ūdens spiedienu tas var izturēt? Vēlams izvēlēties vismaz 5 ATM (atmosfēru) ūdens izturību, kas teorētiski ļauj iepeldēt līdz pat 50 metru dziļumam. Ar šādu pulksteni var droši iet peldēt un mazgāties, nedomājot par to, ka ar to kaut kas varētu notikt. Ļoti bieži var sastapt IPX7 mitrumizturības klasi, kas nozīmē, ka pulkstenis var atrasties ne dziļāk par vienu metru un ne ilgāk par 30 minūtēm. Šajā gadījumā tas būs pasargāts lietus laikā, bet ar to noteikti nevajadzētu peldēt, jo ar laiku var rasties problēmas.

Ātruma/distances piefiksēšana

skriesanaAr GPS vai bez tā? Visi modernie pulksteņi prot piefiksēt ātrumu un distanci arī bez GPS, izmantojot soļu skaitīšanas tehnoloģijas, kas ir ļoti noderīgi trenējoties iekštelpās, kur nav pieejams GPS signāls, vai uz skriešanas celiņa. Modelis bez GPS būtu piemērots arī gadījumos, ja pulksteni izmantosi tikai kā ikdienas soļu/kaloriju skaitītāju. Tomēr, skrienot ārpus telpām, būtu jāizvēlas pulksteni ar GPS atbalstu, jo tā tiks panākta augstāka precizitāte mērījumos, un būs iespējams aplūkot savu maršrutu kartē. Skriešanai mežā vēlams izvēlēties pulksteni, kas aprīkots ar divām vai vairāk satelītu sistēmām, piemēram, GPS + GLONASS. Tas uzlabos signāla uztveršanu dažādos apstākļos.

Baterijas darbības ilgums treniņu un pulksteņa režīmā

 Šeit viss ir ļoti vienkārši – jo ilgāk, jo labāk! Ļoti svarīgi pievērst uzmanību tam, cik ilgi pulkstenis spēj darboties ar ieslēgtu GPS. Ja plāns ir noskriet ultramaratonu, tad 10 stundas būs par maz. Bet, ja mērķis ir 10 kilometri, tad piemēroti ir gandrīz visi piedāvātie varianti. Daži pulksteņi var darboties GPS režīmā līdz pat 100 stundām. Pulksteņa režīmā tie darbojas vidēji no 5 dienām līdz 2-3 nedēļām. Ideāli, ja pulkstenis darbojas kombinētā režīmā (3 treniņi nedēļā), jo tad tā darbības laiks vidēji ir 5 dienas.

Svars, izmērs un dizains

Šis ir ļoti individuāli. Smagākam un lielākam pulkstenim parasti ir ilgāks baterijas darbības laiks. Ja mērķis ir skriet garas distances, tad jāņem vērā, ka smagāks pulkstenis var traucēt. Galvenais, kas jāatceras izvēloties pulksteni – tas pirms pirkšanas ir jāuzlaiko.

Pulsa nolasīšana

pulsa_noteikšana Ir iespējamas divas pulsa nolasīšanas metodes: no plaukstas locītavas (optiskā) un no krūtīm (elektriskā). Optiskā nolasīšana ir ļoti ērta, jo papildus nekas nav jāpievieno. Tā spēj lasīt pulsu visas dienas garumā, arī miegā. Šī būs vislabākā izvēle tiem, kuri dod priekšroku lēna un vidēja tempa skriešanai. Savukārt elektriskā pulsa nolasīšana derēs, ja treniņi ir intensīvi, ar augstu pulsu, kā arī pie lielām pulsa svārstībām, piemēram, intervālu treniņu laikā, jo elektriskā jostiņa ātrāk reaģē uz izmaiņām un ir precīzāka.

Sporta veidu dažādība

Vai pietiks tikai ar skriešanu? Cik daudz specializētu profilu ir pulkstenim priekš dažādiem sporta viediem? Piemēram, skriešanai, riteņbraukšanai, peldēšanai, kalnu skriešanai, airēšanai, triatlonam, golfam u. c. Specializētie profili ir domāti tam, lai fiksētu informāciju un svarīgākos datus konkrētam sporta veidam. Piemēram, izvēloties kalnu skriešanu, kāpjot uz augšu vai uz leju, pulkstenis automātiski parādīs vertikālo ātrumu un izmaiņas augstumā. Bet, izvēloties airēšanu iekštelpās, pulkstenis atslēgs GPS un fiksēs vēzienu skaitu, ātrumu un distanci.

Padziļināta analītika

Ja mērķis ir sasniegt nopietnu rezultātu, vai ir nepieciešama padziļināta analīze par skriešanas dinamiku, palīdzība treniņu sastādīšanā, treniņu plāna kalendāra veidošanā, kā arī nepieciešamība pēc fizioloģiskiem mērījumiem, tad noderēs padziļinātās analītikas opcija. Piemēram, skriešanas dinamikas dati parāda ķermeņa vertikālās svārstības, kreiso/labo kāju balansu, soļu garumu u.c. aktuālo informāciju, lai palīdzētu izpildīt iepriekš minētās prasības.

Savienojums ar viedtālruni un vietne rezultātu aplūkošanai

Jāpievērš uzmanība tam, vai pulkstenim ir iespēja savienoties ar viedtālruni un izveidot viedos ziņojumus, piemēram, zvanus, SMS, sociālo tīklu paziņojumus, vai atskaņotās dziesmas nosaukumu. Papildus jāizpēta tiešsaistes vietne un mobilā lietotne, kur nonāk informācija par visiem treniņiem kā arī ikdienas statistika. Lai vieglāk orientētos, savu lietotāja profilu ir iespējams izveidot arī pirms pulksteņa iegādes.

Papildus lietotnes

Ir iespēja savu pulksteni papildināt ar dažādiem papildus ciparnīcu noformējumiem, spēlēm, dažādām sporta un izklaides lietotnēm, piemēram, laukuma kalkulatoru, mēness fāžu rādītāju un laika apstākļu prognozi.

Papildus funkcijas

Kompass, barometrs, temperatūras sensors, navigācija (piemēram, lai atgrieztos aktivitātes uzsākšanas punktā) u.c.

Piemēri ar Garmin ierīcēm:

  1. Es plānoju izmantot sporta pulksteni kā ikdienas soļu skaitītāju, un man ir vajadzīga viedo ziņojumu funkcija. Piemērotākais modelis: Garmin vívosmart HR.
  2. Es veicu savus pirmos soļus skriešanas pasaulē. Man ir vajadzīgs pulkstenis ar GPS. Piemērotākie modeļi: Garmin vívosmart HR + vai Garmin Forerunner 35.
  3. Man ir vajadzīgs sporta pulkstenis ar vairākiem sporta viediem un lietotnēm izklaidei. Piemērotākais modelis: Garmin vívoactive HR.
  4. Man ir vajadzīgs sporta pulkstenis, kas fokusējas uz skriešanu, treniņu plāniem un papildus lietotnēm. Piemērotākie modeļi: Garmin Forerunner 230 vai Garmin Forerunner 235.
  5. Man ir vajadzīgs sporta pulkstenis vairākiem sporta veidiem, ar padziļināto analītiku, treniņu plāniem un lietotnēm izklaidei. Piemērotākais modelis: Garmin Forerunner 735XT.
  6. Man vajag vislabāko sporta pulksteni ar ļoti labu bateriju, es plānoju skriet ultramaratonu. Ir vēlams kompass un navigācijas iespēja. Piemērotākais modelis: Garmin fēnix 3 HR.

Andrejs Jesko – sportists

Komentārs par Garmin Forerunner 35

“Mani šis pulkstenis patīkami pārsteidza. Garmin Forerunner 35 būs ideāls risinājums skrējējiem iesācējiem, kā arī tiem skrējējiem, kuriem nepieciešams vienkāršs pulkstenis, kas nodrošina visas skrējēja pamatvajadzības mūsdienu izpratnē. Garmin Forerunner 35 piedāvā pat vēl vairāk.

Lietas, kas man ļoti patika Forerunner 35 modelī: pirmkārt, GPS, kas nozīmē, ka ir  pieejami distances, tempa un ātruma dati. Otrkārt, kas ir arī būtiska atšķirība no iepriekšējiem Garmin budžeta klases (iesācējiem paredzētajiem) pulsometriem – šim ir optiskais pulsa monitors, kas nozīmē, ka pulsa dati tiek nolasīti no rokas. Šī funkcija līdz šim bija pieejama tikai vidējās un augstākās klases pulsometros. Ja nepieciešams, pulksteni, protams, var lietot arī ar pulsometra jostiņu, kas gan būs atsevišķi jāiegādājas. Turklāt Forerunner 35 ir neliela izmēra, viegls un pietiekami vienkārši lietojams. Vēl jāatzīmē, ka pulkstenim skriešanas laikā ir iespējams iestatīt sev nepieciešamos datu laukus, kas tiks attēloti uz tā ekrāna, piemēram, vienlaicīgi iespējams sekot līdzi distancei, laikam un pulsa datiem. Pulkstenim ir arī auto lap un auto pause funkcijas, iespēja iestatīt specifiskus intervālu treniņus, iespēja pielāgot dažādus fizisko aktivitāšu profilus, piemēram, skriešana, velo, kardio (svaru zāle), kā arī citas funkcijas.”

viedpulkstenis-600x314

  • grammar nazis

    Pilnīgas muļķības sarakstītas par ūdens izturības standartiem. 5 atm NENOZĪMĒ ierīces ūdens izturību (pat teorētisku) līdz minētajiem 50 metriem (ko vispār nozīmē “iepeldēt līdz pat 50 metru dziļumam” – ienirt (ja dziļumā) vai aizpeldēt (ja tālumā)?). Realitātē ar tādu ierīci var tikai peldēties seklumā, nekādas niršanas dziļumā, pat ne snorkelēšanas. Google it. Veiksmi.

E-pasts netiks publicēts